W KSAP o upraszczaniu języka urzędowego

30.06.2017
Forum Zarządzania Publicznego

Poprawa komunikacji z obywatelem i dobre praktyki w zakresie upraszczania języka urzędowego były przedmiotem pierwszego Forum Zarządzania Publicznego, które odbyło się wczoraj w KSAP. W spotkaniu wziął udział Szef Służby Cywilnej, który podkreślił, jak ważne jest doskonalenie form i sposobów przekazywania informacji przez urzędy.

W swoim wystąpieniu minister Dobrosław Dowiat-Urbański zaznaczył również, że dostosowywanie komunikatów do potrzeb odbiorców skraca dystans między urzędnikiem a obywatelem. Przypomniał, że wdrażanie sprawnej i przyjaznej komunikacji jest jednym z jego priorytetów na ten rok.

Uczestnicy Forum wzięli udział w prezentacji dobrych praktyk w zakresie upraszczania pism i formularzy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz Izbie Skarbowej w Poznaniu. W ramach Forum Zarządzania Publicznego odbył się także panel dyskusyjny z udziałem ekspertów i praktyków:

  • dr. Tomasza Piekota z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego,
  • Barbary Owsiak, wicedyrektor Gabinetu Prezesa ZUS,
  • Elizy Czerwińskiej z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego,
  • Edyty Kotlarz, naczelnik Wydziału Komunikacji i Organizacji DSC KPRM.

Zespół Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego przeprowadził także warsztat, w czasie którego uczestnicy mogli:

  • dowiedzieć się, dlaczego dziś potrzebny jest nowy, prosty język urzędowy,
  • podzielić się dobrymi praktykami z Polski i ze świata,
  • poznać najważniejsze zasady efektywnej komunikacji,
  • zredagować przykładowe pisma.

Była to pierwsza edycja Forum Zarządzania Publicznego, które jest wspólnym projektem:

  • Krajowej Szkoła Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego,
  • Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego,
  • Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego,
  • Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Więcej informacji o Forum oraz relacja wideo na stronie KSAP.