Zasada profesjonalizmu

Członek korpusu służby cywilnej powinien:

  • realizować zadania państwa,
  • posiadać niezbędną wiedzę dotyczącą funkcjonowania państwa,
  • podnosić kwalifikacje oraz rozwijać wiedzę zawodową,
  • znać akty prawne dotyczące funkcjonowania urzędu, w którym jest zatrudniony,
  • zapoznawać się z wszystkimi istotnymi faktami prowadzonych przez siebie spraw,
  • znać i sumiennie przestrzegać zasady etyki korpusu służby cywilnej,
  • znać i sumiennie przestrzegać zasady służby cywilnej,
  • poddawać się weryfikacji znajomości zasad służby cywilnej,
  • stosować wysokie standardy zarządzania publicznego,
  • wykorzystywać wiedzę przełożonych, kolegów i podwładnych oraz dzielić się z nimi własnym doświadczeniem,
  • w uzasadnionych przypadkach korzystać z pomocy ekspertów,
  • zarządzać posiadanymi zasobami kadrowymi w sposób efektywny i racjonalny,
  • w wykonywaniu zadań dążyć do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji,
  • być gotowym do przyjęcia krytyki, uznawać swoje błędy oraz być gotowym do naprawy ich konsekwencji,
  • przez swoją postawę dbać o wizerunek służby cywilnej,
  • korzystać z zagwarantowanych praw pracowniczych,
  • korzystać ze szczególnej ochrony stosunku pracy urzędnika służby cywilnej.